אחד הדברים שלמדתי במסגרת לימודי האימון הוא לשאול שאלות בדרך שתאפשר ללקוחות שלי להכיר את עצמם טוב יותר ולמצוא את התשובות שלהם. למעשה, אחת מאבני הבניין של האימון היא שהלקוח הוא יצירתי, מלא משאבים ויודע את התשובות לעצמו.

הרציונל באימון בנוגע לכך, עפ"י מה שלמדתי בתוספת הניסיון שלי, הוא שבני אדם אוהבים לפעול על פי התובנות שהם מגיעים אליהן בעצמם. זאת אומרת, שכל דעה/תובנה שהיא חיצונית לנו תהיה פחות משמעותית ולא תצור מחויבות ומוטיבציה פנימית כשם שתובנה אישית תעשה. לפיכך, האתגר הגדול באימון הוא לסייע למתאמנים לגעת באמת הפנימית שלהם ואחת הדרכים הטובות לכך היא לשאול שאלות. ככל שהמאמן מיומן בשאילת שאלות כך מתאפשרת למידה חדשה ומשמעותית למתאמן. לסוג השאלות הנ"ל יש מגוון שמות עפ"י גישות שונות. לדוגמא: שאלות מעצימות. הטכניקה של התשאול יחסית פשוטה לביצוע ועל רגל אחת אומר שה"טריק" המרכזי הוא לשאול שאלות פשוטות, קצרות ופתוחות. העניין הוא שהטכניקה היא החלק הקל, הפילוסופיה סביב השאלות והיישום שלה הוא החלק הקשה.

מכל השמות שניתנו לשאלות הללו, אני אוהבת במיוחד את המונח שאלות סקרניות, שאלות שמסייעות לחקירה פנימית. ולא, אני לא מתכוונת לחקירה פלילית אלא לחקירה סקרנית, כמו של אנשי טבע, כמו של תינוקות כשהם מגלים משהו חדש. חקירה סקרנית באמצעות שאלות סקרניות היא חקירה שמעוררת התפעלות ובאמת מתעניינת בנפש האדם ובמה שמניע אותה מהמקום הכי נקי.

ללקוחות שלי אני אומרת בפתח דבר שאחד הדברים שאנחנו עושים ביחד זה להתבונן, לשים לב. הדרך היחידה לעשות זאת היא ללא שיפוט ובלי לנחש מה נגלה. הכול פתוח. הרבה פעמים השיטה הזאת עוזרת להם לגלות שבאמצעות החקירה הסקרנית השיפוט העצמי שלהם וההנחות שהיו להם לגבי עצמם ולגבי התנהגותם מתפוגגים לאט ומפנים מקום למשהו חדש ואמיתי לצוץ. מקסים!

לפעמים אני מתארת להם ילד קטן ששואל על כל דבר שהוא רואה- "אה, מה זה?", כולו סקרנות כי הוא באמת לא יודע. והאמת היא שגם אנחנו לא יודעים והקושי הגדול הוא להחזיר לעצמנו את התמימות הזאת, לוותר על הידע ועל הפרדיגמות שלנו. זה לגמרי לא פשוט.

סקרנות של ילדים גורמת להם לפרק כל מיני דברים שהם סקרנים לגביהם, לדוגמא: מכונית צעצוע, פלאפון של אמא וכיוצ"ב. באימון, אנחנו מפרקים לפעמים מחשבות, רגשות ופעולות אבל דואגים תמיד שיהיו שם שני מבוגרים אחראיים ושאחד מהם לפחות ידע לכוון את התהליך.

מיומנות התשאול היא מיומנות שימושית לכל תחום בחיינו. ברמה המקצועית, תשאול הוא כלי מרכזי בעבודות רבות החל ממחקר וכלה במתן שירות. אני מוצאת בעבודתי, שמיומנות התשאול מסייעת רבות למנהלים ולאנשי מכירות.

אחד הדברים שעומדים בדרכם של אלו ליהנות מה"נכסים" שמביא תשאול נבון הוא הקושי לוותר על על הידע, על הניסיון ועל ההרגלים. מי שמנהל את כל אלה הוא בדרך כלל האגו, האחראי לפעילות ה"שדונים", אלה שאומרים לנו שאנחנו חייבים לדעת ו/או חייבים למצוא פתרונות לאחרים. כך קורה, שבמקום להיות עסוקים באדם שממולם, אנשים עסוקים בעצמם: מה אני חושב, מה לדעתי צריך לקרות, מה לדעתי צריך לעשות וכו', וכאשר אנחנו בדיאלוג פנימי עם עצמנו אין סיכוי שאנחנו מקשיבים לאדם שממול, שלצורך העניין יכול להיות לקוח או עובד. ולהזכירכם, אנשים פועלים יותר טוב כשהם מביאים את התשובות לעצמם. כך גם בעסקים.

אז בפעם הבאה שאתם משוחחים עם העובדים שלכם, שימו לב מה קורה. בשלב הראשון אל תנסו לשנות כלום אלא רק לשים לב, היו סקרנים לגבי ההקשבה שלכם, היו סקרנים לגבי האופן שאתם שואלים או לא שואלים שאלות. תשומת הלב שלכם והסקרנות שלכם לגבי עצמכם היא השלב הראשון לפיתוח יכולת של חקירה סקרנית. התוצאות של יכולת זו, הן הרבה מעל לכל טכניקה שתלמדו.

בהצלחה!

Call Now Button