כשאני שואלת מנהלים מה הם היו עושים במצב מסוים מול עובד אילו הוא היה הילד שלהם, הם נחנקים בשנייה הראשונה ואחרי שמגיבים ואומרים "אבל הוא לא הילד שלי", אני עדיין מתעקשת לבדוק איתם את הנושא.

ולמה זה כל כך חשוב?
בתפקיד ההורה אנו רואים את עצמנו כמי שאחראי להתפתחות הילד לקראת הפיכתו למבוגר עצמאי ואחראי (נו, טוב, לא כולם עושים זאת, אבל לפחות רוצים בזה…).
תיאוריות פסיכולוגיות רבות מדברות על ניסוי וטעייה, על כך שהורים מאפשרים לתינוק לפול לפני שהוא מצליח ללכת ולא ממשיכים לסחוב אותו על הידיים כל ימי חייהם.
אני רוצה לפשט את העניין ולראות איך אפשר לעשות זאת בלי להיות מומחה בפסיכולוגיה אלא רק על ידי היגיון בריא.
מנהלים רבים מתפלאים שהדברים לא פועלים כמו שהם רוצים. כשאני מבררת את העניין מסתבר שחלקם משקיעים שעות בהדרכה ובמתן הוראות וכל פעם מתאכזבים מחדש שהדברים לא פועלים כפי שהם היו רוצים.

ההתייחסות הרגשית לעובדים כמו אל ילדים יכולה להניב תוצאות מצוינות לעסקים. באמצעות טכניקה פשוטה לעשייה, המבוססת על חינוך ילדים, יכולים מנהלים רבים להרוויח הרבה דברים:
1. הדברים יבוצעו כפי שהם רוצים
2. העובדים ירגישו מועצמים
3. הלקוחות יכבדו את העובדים ויתייחסו אליהם כאל אנשי מקצוע
4. ייווצר כבוד הדדי בין המנהל לעובדיו
5. העובדים יגלו יצירתיות בפתרון בעיות
6. העובדים יפתחו עצמאות ויגלו אחריות בעבודתם
7. היחשפו נקודות מבט חדשות על איך אפשר לבצע את הדברים
8. ההתאוששות מטעויות תהיה מהירה
9. ייווצר כר להתייעצויות ולהעלאת קשיים
10.הודאה בטעויות וקבלת עזרה תהיה חלק מהתרבות הארגונית

אם זה כל כך פשוט למה בכל זאת מנהלים לא עושים זאת?
1. הציפייה להיות מובן
2. הציפייה שדברים יעשו בדיוק כמו שאני רוצה
3. נטייה לפתור בעיות, לחלק הוראות ו/או לעשות במקום
4. לקיחת אחריות יתר
5. התייחסות שיפוטית כשדברים לא מובנים או לא נעשים לשביעות רצונם

מה המחיר?
1. האשמות והצבעה על טעויות מבלי להתייחס לחלקים הטובים
2. חוסר שביעות רצון מתמשך משני הצדדים
3. חוסר בטחון בביצוע משימות מצד העובדים
4. פחד להודות בטעויות ו/או בחוסר ידיעה מצד העובדים
5. תלות במנהל
6. עומס עבודה על המנהל
7. פיטורין ועזיבות

מה הרווח של המנהלים בהשארת המצב הקיים:
1. תחושת חשיבות עצמית
2. תחושת שליטה במצב

מה הרווח לעובדים בהשארת המצב הקיים:
1. יש מי שמתקן אחריהם
2. ראש קטן

מה ההפסד של המנהלים בהשארת המצב הקיים?
1. עומס בעבודה ולחץ נפשי
2. חוסר שביעות רצון מתמשך
3. קיבעון מחשבתי וחוסר התפתחות

מה ההפסד של העובדים בהשארת המצב הקיים?
1. תחושת ערך עצמי נמוכה
2. חוסר שביעות רצון
3. חוסר סיפוק וחוסר התפתחות

נחזור להשוואה לילדים עם דוגמא פשוטה שתמחיש את הקלות שבה אפשר לשנות את המצב במקום העבודה:
כשילד רוצה למזוג שתייה בפעם הראשונה בחייו, מה הורה מודע יעשה כדי ללמדו?
1. בפעם הראשונה, ידגים לו איך מוזגים את השתייה
2. בפעם השנייה, ימזוג איתו באחיזה משותפת
3. בפעם השלישית, ייתן לו למזוג לבד ויתבונן (ההורה יחזור על השלב עד להצלחה ולתחושת בטחון).
4. ייתן לו למזוג לבד

בניהול עובדים השיטה עובדת אותו הדבר. לדוגמא: בניהול פגישה עם לקוח:
1. בפגישה הראשונה, המנהל ינהל את השיחה והעובד יקשיב
2. בפגישה השנייה, המנהל ישתף את העובד בשיחה
3. בפגישה השלישית, העובד ידבר והמנהל יתבונן (המנהל יחזור על השלב עד להצלחה ולתחושת בטחון).
4. העובד ייפגש עם הלקוח לבד

על ידי אימוץ השיטה המנהל ישיג מספר דברים*:
1. ניהול נכון של הזמן שלו (התפנה לו הרבה זמן שבו העובד עצמאי)
2. ייתפס על ידי העובד כאדם שניתן להיוועץ בו
3. העובדים יהיו עצמאיים ובטוחים בעצמם
4. לקוחות מרוצים

כאן אני חוזרת לתחילת דבריי:
מה היה קורה אם מנהלים היו מתייחסים לעובדיהם כמו אל ילדיהם?
האם הם היו מתייאשים מהם כל כך מהר?
האם הם היו מרגישים שהם נגדם?
האם הם היו ממשיכים לעשות במקומם?
הם היה חשוב להם להראות חשובים וצודקים כל הזמן?
האם הם היו שופטים אותם או מעצימים אותם?

בשורה התחתונה: כשמנהלים באהבה אפשר להגיע רחוק בעסקים! תנו לזה צ'אנס!

* פירוט על השיטה במאמר המשך ייכתב בקרוב. וכאמור בהמשך, מדובר רק על דרך אחת מיני רבות.

Call Now Button